Nissan Titan Forum banner

IPDM - ECU-relaisproblemen, symptomen en oplossingen

1 reading
391K views 68 replies 43 participants last post by  Nicaplz  
#1 ·
De laatste tijd heb ik veel berichten gezien van vrachtwagens die niet starten, sputteren of afslaan tijdens het rijden. De meeste hiervan zijn meestal te wijten aan het falen van het ECU-relais of in sommige gevallen het falen van de hele IPDM-kaart.
IPDM = Intelligence Power Distribution Module

Symptomen - er zijn veel verschillende symptomen geweest, maar alles bij elkaar genomen zal de vrachtwagen meestal niet goed stationair draaien of kan hij zelfs niet worden gestart.

-vrachtwagen slaat af tijdens het rijden en kan niet worden gestart
-sputteren alsof hij geen benzine krijgt
-onregelmatig stationair draaien
-meestal geen SES-codes, maar kan een combinatie van andere knipperende of brandende lampjes hebben.
-soms slaat de vrachtwagen af, maar start hij normaal na een paar minuten/uur en slaat dan weer af
-soms start de vrachtwagen wel, maar start hij niet om daarna normaal te starten (vroeg teken van IPDM-falen)
-accu meestal goed, want ik had volle verlichting in de vrachtwagen en alle andere dingen werken
-Ik zal meer aan de symptomenlijst toevoegen als ik ze tegenkom

NascarJody was de eerste die postte over het verwisselen van het ECU-relais met het mistlamprelais.
Opmerking: dit is een manier om je op weg te helpen en is geen permanente oplossing.
Zie afbeelding hieronder
Image

Locatie van de IPDM-box onder de motorkap en hoe te verwijderen
(u hoeft de IPDM niet uit de doos te verwijderen, maar u moet hem wel optillen om toegang te krijgen tot de onderste rij relais)
Image

Als je eenmaal de relais hebt verwisseld en de vrachtwagen meteen start, dan weet je dat het ECU-relais de schuldige was.

FIX - een paar keuzes.
-Koop een nieuw ECU-relais (zoals ik al zei, het verwisselen van het relais is geen permanente oplossing, omdat het mistlamprelais een "beschermende diode" miste, dit beschermt de ECU tegen een spanningspiek.
-Met dank aan TitanBlue voor het vinden van de bron van de juiste relais, maar aangezien deze alleen in sets van 50 worden verkocht
-Met dank aan RobKar voor het bestellen en verzenden van de relais naar degenen die ze nodig hadden.
Relais modelnummer: ACM33211
>>>Koop ECU-relais van RobKar<<<
Zelfs degenen onder jullie die deze problemen nog nooit hebben gehad, het zou geen slecht idee zijn om een extra relais in de vrachtwagen te hebben.
Zelfs met een nieuwe IPDM-kaart heb ik een paar extra relais in het dashboardkastje.

-Koop een nieuwe IPDM
-Als je liever een nieuwe IPDM koopt in plaats van alleen een relais, is het onderdeelnummer voor de nieuwe verbeterde IPDM 284B6-ZC00A
-Ik heb gelezen dat het verwisselen van de relais niet hielp, maar dat de problemen waren opgelost zodra een nieuwe IPDM was geĂŻnstalleerd.
-Een nieuwe IPDM kost ongeveer $100 of zo, het verwisselen van de IPDM kostte me ongeveer 5 minuten op de oprit met een simpele platte schroevendraaier

Image

#2 ·
Geweldig stuk. Blij om te zien dat je dit onderwerp levend houdt en zo'n 5 verschillende threads in één samenvoegt. lol.

#3 ·
GEWELDIGE POST BBF!!!!! Deze zal veel mensen helpen!

#4 ·
Dit is een geweldige post... Ik ben er vrij zeker van dat dit het probleem is dat ik ervaar. Dus om het even duidelijk te maken: als ik de juiste ECU van RobKar krijg, is dit een permanente oplossing (tenzij ik de hele IPDM moet vervangen), in tegenstelling tot wat Nascarjody voorstelde?
Ik klikte op de link om bij Robkar te bestellen, maar er is nog steeds geen aanvullende informatie over hoe ik het onderdeel kan krijgen?

#5 ·
Je moet hem een privébericht sturen. Hij zal je terugkoppelen met info.
Hij is vrij snel met verzenden.
De relaiswissel is alleen bedoeld als een snelle oplossing om je op weg te helpen.
Ik zat om 3 uur 's nachts midden in de middle of nowhere toen de mijne uitviel. Het wisselen van de relais bracht me thuis.

#6 ·
Hetzelfde probleem hier

Ik had er al een vervangen en 5 maanden later doet hij het weer...... maar dit keer heb ik videobewijs als het dit keer gebeurt....lol terug naar Nissan. Gelukkig zullen ze dit onderdeel garanderen, ook al ben ik voorbij mijn garantie...... Ik begon me een beetje zorgen te maken, omdat ze net een nieuwe brandstofpomp en zender hebben geplaatst.

#7 ·
HĂ© jongens! De mijne begon me gisteren problemen te geven! Het moet de IPDM zijn. Het begon 's nachts toen ik van Home Depot naar huis reed, mijn dashboard begon te knipperen en mijn truck voelde alsof hij drie keer in de versnelling terugschakelde! Mijn dashboardverlichting ging uit en de meters gingen allemaal naar nul alsof de truck was uitgeschakeld, maar de truck viel nooit uit, hij verloor gewoon vermogen. Ik stopte en reed naar de kant van de weg en probeerde opnieuw te rijden en de truck wilde niet gaan, het voelde alsof de tranny slipte en ik moest hem hoger in toeren laten draaien om hem in beweging te krijgen. Mijn dashboardverlichting ging weer aan en mijn meters ook, en toen sprong het motorvermogen gewoon weer aan als normaal, maar mijn controlelampje van de motor ging aan! Het maakte me bang! Ik kwam eindelijk thuis en ik zette hem uit en wachtte een paar minuten en zette hem weer aan, mijn controlelampje van de motor brandde nog steeds, maar de truck leek normaal. Ik heb een codescanner, dus ik heb hem aangesloten en de code P0462 gelezen, brandstofniveausensor circuit lage ingang. Ik heb de code gewist en dacht dat het goed was, maar het gebeurde vandaag weer, maar het controlelampje van de motor ging niet aan, ik reed er weer zo mee naar huis en ik hoop alleen dat ik het niet erger heb gemaakt door er zo mee te rijden. Het punt is dat dit een 3 maanden oude IPDM is die ik hier in Vegas van mijn dealer heb gekocht, ik heb deze nieuwe alleen gekocht omdat ik de problemen wilde voorkomen die andere leden met hun trucks hadden en ik heb dit nog nooit gehad met mijn oude IPDM. Zal mijn dealer een vervanging geven? Hoe lang is de garantie? Ik zal morgen mijn oude weer in de truck installeren en als dit het oplost, dan betekent dit dat ik net een defecte van de dealer heb gekregen. Ik kijk naar mijn factuur en het is de nieuwere #284B-ZC00a, ik heb $103,00 betaald.

#8 ·
Met elektrische componenten zou ik erg verrast zijn als ze u een terugbetaling zouden geven.
Uw problemen zijn misschien helemaal niet de IPDM, naar mijn mening (meestal krijg je geen controlelampje van de motor bij IPDM-storing).
Is uw terugroepactie voor de brandstofzender al uitgevoerd?
Als de code er nog steeds op staat, wis deze dan NIET, laat de dealer deze zien.

P0462
De brandstofniveausensor is gemonteerd in de brandstofniveausensoreenheid. De sensor detecteert het brandstofniveau in de brandstoftank en zendt een signaal naar de ECM of PCM.

Het bestaat uit twee delen, één is een mechanische vlotter en de andere kant is een variabele weerstand. De uitgangsspanning van de brandstofniveausensor verandert afhankelijk van de beweging van de mechanische brandstofvlotter.
Symptomen
- Motorlampje AAN (of Service Engine Soon Waarschuwingslampje)
Wanneer wordt de code gedetecteerd?
Een overmatig lage spanning wordt van de sensor naar de ECM gestuurd.
Mogelijke oorzaken
- De kabelboom of connectoren van de brandstofniveausensor is open of kortgesloten
- De brandstofniveausensor kan defect zijn
Mogelijke oplossing
Brandstofniveausensor vervangen.

Als u nog steeds het gevoel heeft dat het de IPDM is, controleer dan alle stekkers en draden dubbel.
Als een daarvan losraakte toen u deze installeerde, kunnen er problemen ontstaan.

#9 ·
Zou dit kunnen gebeuren als je je vrachtwagen zonder benzine laat rijden? Ik dacht eerst dat het kwam doordat mijn brandstof laag was en ik reed met het waarschuwingslampje aan voordat ik kon stoppen en benzine kon halen. Zit de zender in de tank? Heeft iemand er al een vervangen? Ik heb de terugroepactie niet gezien, heeft iemand daar informatie over? Alle hulp zou worden gewaardeerd.

#10 ·
Hoi BBF, Bedankt dat je dit hier ook hebt geplaatst!

Ik ben Robkar op TT en als je me hier (of daar) een PB stuurt, kan ik je de informatie voor de betaling geven :)

Momenteel weten we dat dit relais werkt voor Armada, Frontiers en natuurlijk de Titan. De kosten zijn slechts $10 per stuk met verzending, ik heb nog meer dan 100 relais en zal er meer bestellen als ik er weinig heb.

Bedankt!

#43 ·
Hey BBF, Thanks for putting this up here too!

I am Robkar over on TT and if you send me a PM here (or there) I can get you the information for payment :)

Currently we know that this relay works for Armada, Frontiers, and of course the Titan. The cost is only $10 each with shipping, I still have over 100 relays and will order more when I get low.

Thanks!
Hoi Robkar, Heb je nog relais/ipdm's? Ik denk dat ik er een of beide nodig heb. Neem hier contact met me op of e-mail me op shall@gocats.org

#11 ·
Heb net een nieuwe IPDM voor mijn Titan gekocht. Ze gaf me vandaag drie keer problemen, ze deed alles wat in de eerste post stond. Het kostte me $240, alleen omdat ik de laatste kreeg die de dealer op voorraad had. Als ze er een hadden moeten bestellen, had het me ongeveer $500 gekost omdat Nissan de onderdeelnummers of zoiets heeft veranderd. Plus ik was in competitie met een andere man die hetzelfde nodig had op hetzelfde moment als ik, maar ik won! Dus morgenochtend kan ik hem installeren, hopelijk is het zo makkelijk als de post zegt!

#12 ·
start nog steeds niet!!!!!

HĂ©, ik heb je bericht gelezen omdat ik net mijn koppakking heb vervangen op mijn 05 Titan. (Trouwens, ik heb de hele motor eruit gehaald) maar nu start hij en krijgt hij brandstof maar geen vonk. Ik heb gedaan wat je voorstelde maar nog steeds niets. Ik heb hem aangesloten op de computer en kreeg de code p1065. Wat moet ik doen????

#14 ·
#15 ·
Geweldige info, jongens!

Ik heb net al deze problemen gehad met mijn vrachtwagen. Hier in Canada konden ze er pas recent achter komen wat het probleem was. Ze hebben de IMPD vervangen en alles is goed. Ik ga ze de info over het relais geven en hoop dat dit zal helpen, want het lijkt erop dat de printplaat nooit vervangen hoefde te worden, alleen het relais. Oh trouwens, ik ben net op deze site gestuit en ben erg enthousiast om lid te zijn. :thumbsup-big:

#16 ·
Voor degenen die IPDM's hebben gekocht en een vergoeding voor de aankoop willen, is hieronder het formulier dat per fax of post naar Nissan moet worden verzonden voor uw claim. Vóór de terugroepactie voor het ECM-relais verving Nissan alleen de hele IPDM in plaats van een van de componenten en veel mensen kochten de complete IPDM.

Attachments

#17 ·
De mijne is vervangen in het kader van de terugroepactie, nieuwe brandstofniveausensor in de tank geplaatst, alles in orde.

#19 ·
Zijn link werkte voor mij.

#20 ·
Ik had dit probleem net en sprak met een vriend op de Nissan-onderdelenafdeling en hij vertelde me over de terugroepactie. Ik kon mijn vrachtwagen niet naar de dealer brengen en hij vertelde me dat het relais $ 1,50 kostte. Als je de IPMD eruit trekt, zit er een relais aan de onderkant gemarkeerd met een "5", verwijder het en vervang het door het nieuwe relais van $ 1,50 en je bent weer onderweg.

#21 ·
Mijn ECM-relais begon rond de 91.000 mijl (in 2007) kuren te vertonen. Ik kwam er de tweede dag dat het zich voordeed zonder gereedschap langs de weg achter - ik wisselde het met een ander relais om naar de dealer te gaan, en kocht toen 2 nieuwe relais - 1 als reserve. Sindsdien geen problemen meer gehad (de truck heeft er nu 189.760 mijl op zitten). Ik heb net de terugroepactie per post ontvangen en Nissan gaat me beide relais vergoeden en het relais onder garantie vervangen (wat niet nodig is, wat mij betreft).

#24 ·
Ik heb de terugroepactie laten uitvoeren en mijn vrachtwagen start nog steeds niet... natuurlijk af en toe. Op dit moment staat hij al twee weken op mijn oprit en ik ben het gewoon zat om ernaar te kijken. Nog andere ideeën? Moet ik misschien de hele IDPM laten vervangen? Dure grap?
In de eerste post van BBF stond dat je gewoon de IPDM moet vervangen, wat ongeveer $100 kost en 5 minuten duurt om te repareren. Probeer dat, en als het dan nog steeds problemen heeft, stuur het dan terug naar de dealer.

#23 ·
De oorspronkelijke oplossing was om de hele IDPM te vervangen. Maar die waren altijd moeilijk te vinden of niet op voorraad. En duur. Dus de terugroepactie is alleen voor het relais en niet voor de printplaat? En waarom liet de dealer de auto van de oprit als het probleem niet was opgelost?

#25 ·
Herroeping op 28-10-2010

Ik ben gegaan en heb deze herroeping gedaan en nu is mijn vrachtwagen slechter dan voorheen, wat moet ik doen, help me alsjeblieft.

Herroepingsdatum:
28 OKTOBER 2010
Betrokken model:
2005 Nissan Titan
Samenvatting:
NISSAN ROEPT BEPAALDE MODELLEN VAN DE JAREN 2004-2006 ARMADA, TITAN, INFINITI QX56 EN MODELLEN VAN DE JAREN 2005-2006 FRONTIER, PATHFINDER EN XTERRA VOERTUIGEN TERUG. DE INTELLIGENTE STROOMVERDELINGSMODULE (IPDM) BEVAT EEN MOTORCONTROLEMODULE (ECM) RELAIS DAT EEN DIODE HEEFT VOOR DE REDUCTIE VAN ELEKTRISCHE STOORINGEN. HET ECM-RELAIS KAN TOESTAAN DAT SILICIUMDAMP VORMEN EN NA VERLOOP VAN TIJD VERDAMPT HET SILICIUM UIT DE DIODEVORMING, WAT LEIDT TOT DE ONTWIKKELING VAN SILICIUMOXIDE OP HET ECM-RELAISCONTACT DOOR LICHTBOGEN.
Gevolgen:
DIT KAN LEIDEN TOT HET AFSLAAN VAN DE MOTOR, WAT HET RISICO OP EEN ONGEVAL VERGROOT.
Verhelpen:
DEALERS VERVANGEN HET ECM-RELAIS IN DE IPDM-MODULE. DEZE SERVICE WORDT KOSTELOOS UITGEVOERD. DE TERUGROEPING BEGON OP 6 DECEMBER 2010. EIGENAARS KUNNEN CONTACT OPNEMEN MET NISSAN OP 1-800-647-7261.
Mogelijke getroffen eenheden:
747480
Opmerkingen:
NISSAN NORTH AMERICA, INC.

Lees meer: http://www.motortrend.com/cars/2005/nissan/titan/recalls/index.html#ixzz1Eh4i614j

#26 ·
Neem het terug. Slechter aan het lopen hoe?

#27 ·
neem het terug. slechter draaien hoe?
Nou, toen we ongeveer 10 mijl onderweg waren naar huis, sloeg hij af en bewoog hij nauwelijks. Ik moest iemand vragen om me de rest van de weg naar huis te slepen. Ik belde Nissan in Baytown en legde uit dat de truck niet wilde starten. Ze wilden dat ik hem daar terugbracht, maar hij kan niet rijden en het is een lange weg om hem daarheen te slepen. Ik hoopte dat iemand misschien advies voor me had.

#28 ·
Ik heb voor het eerst gehoord dat de dingen ERGER worden NA de reparatie. Ik hoop dat iemand kan reageren.

#29 ·
Dus ik denk dat niemand dit probleem heeft. Ik bel de dealer en krijg de wind van voren. Dit is mijn laatste Nissan. Ik had nooit van Chevy moeten overstappen. Ik heb dit probleem nooit met hen gehad en ze zorgen altijd voor hun klanten. **** Toyota doet het beter dan Nissan met hun reparaties, tenminste ze zeggen niet dat je ermee terug moet rijden als het NIET KAN RIJDEN. Dus NOGMAALS ZEG IK JE: GA NIET NAAR NISSAN.