De laatste tijd heb ik veel berichten gezien van vrachtwagens die niet starten, sputteren of afslaan tijdens het rijden. De meeste hiervan zijn meestal te wijten aan het falen van het ECU-relais of in sommige gevallen het falen van de hele IPDM-kaart.
IPDM = Intelligence Power Distribution Module
Symptomen - er zijn veel verschillende symptomen geweest, maar alles bij elkaar genomen zal de vrachtwagen meestal niet goed stationair draaien of kan hij zelfs niet worden gestart.
-vrachtwagen slaat af tijdens het rijden en kan niet worden gestart
-sputteren alsof hij geen benzine krijgt
-onregelmatig stationair draaien
-meestal geen SES-codes, maar kan een combinatie van andere knipperende of brandende lampjes hebben.
-soms slaat de vrachtwagen af, maar start hij normaal na een paar minuten/uur en slaat dan weer af
-soms start de vrachtwagen wel, maar start hij niet om daarna normaal te starten (vroeg teken van IPDM-falen)
-accu meestal goed, want ik had volle verlichting in de vrachtwagen en alle andere dingen werken
-Ik zal meer aan de symptomenlijst toevoegen als ik ze tegenkom
NascarJody was de eerste die postte over het verwisselen van het ECU-relais met het mistlamprelais.
Opmerking: dit is een manier om je op weg te helpen en is geen permanente oplossing.
Zie afbeelding hieronder
Locatie van de IPDM-box onder de motorkap en hoe te verwijderen
(u hoeft de IPDM niet uit de doos te verwijderen, maar u moet hem wel optillen om toegang te krijgen tot de onderste rij relais)
Als je eenmaal de relais hebt verwisseld en de vrachtwagen meteen start, dan weet je dat het ECU-relais de schuldige was.
FIX - een paar keuzes.
-Koop een nieuw ECU-relais (zoals ik al zei, het verwisselen van het relais is geen permanente oplossing, omdat het mistlamprelais een "beschermende diode" miste, dit beschermt de ECU tegen een spanningspiek.
-Met dank aan TitanBlue voor het vinden van de bron van de juiste relais, maar aangezien deze alleen in sets van 50 worden verkocht
-Met dank aan RobKar voor het bestellen en verzenden van de relais naar degenen die ze nodig hadden.
Relais modelnummer: ACM33211
>>>Koop ECU-relais van RobKar<<<
Zelfs degenen onder jullie die deze problemen nog nooit hebben gehad, het zou geen slecht idee zijn om een extra relais in de vrachtwagen te hebben.
Zelfs met een nieuwe IPDM-kaart heb ik een paar extra relais in het dashboardkastje.
-Koop een nieuwe IPDM
-Als je liever een nieuwe IPDM koopt in plaats van alleen een relais, is het onderdeelnummer voor de nieuwe verbeterde IPDM 284B6-ZC00A
-Ik heb gelezen dat het verwisselen van de relais niet hielp, maar dat de problemen waren opgelost zodra een nieuwe IPDM was geĂŻnstalleerd.
-Een nieuwe IPDM kost ongeveer $100 of zo, het verwisselen van de IPDM kostte me ongeveer 5 minuten op de oprit met een simpele platte schroevendraaier
IPDM = Intelligence Power Distribution Module
Symptomen - er zijn veel verschillende symptomen geweest, maar alles bij elkaar genomen zal de vrachtwagen meestal niet goed stationair draaien of kan hij zelfs niet worden gestart.
-vrachtwagen slaat af tijdens het rijden en kan niet worden gestart
-sputteren alsof hij geen benzine krijgt
-onregelmatig stationair draaien
-meestal geen SES-codes, maar kan een combinatie van andere knipperende of brandende lampjes hebben.
-soms slaat de vrachtwagen af, maar start hij normaal na een paar minuten/uur en slaat dan weer af
-soms start de vrachtwagen wel, maar start hij niet om daarna normaal te starten (vroeg teken van IPDM-falen)
-accu meestal goed, want ik had volle verlichting in de vrachtwagen en alle andere dingen werken
-Ik zal meer aan de symptomenlijst toevoegen als ik ze tegenkom
NascarJody was de eerste die postte over het verwisselen van het ECU-relais met het mistlamprelais.
Opmerking: dit is een manier om je op weg te helpen en is geen permanente oplossing.
Zie afbeelding hieronder

Locatie van de IPDM-box onder de motorkap en hoe te verwijderen
(u hoeft de IPDM niet uit de doos te verwijderen, maar u moet hem wel optillen om toegang te krijgen tot de onderste rij relais)

Als je eenmaal de relais hebt verwisseld en de vrachtwagen meteen start, dan weet je dat het ECU-relais de schuldige was.
FIX - een paar keuzes.
-Koop een nieuw ECU-relais (zoals ik al zei, het verwisselen van het relais is geen permanente oplossing, omdat het mistlamprelais een "beschermende diode" miste, dit beschermt de ECU tegen een spanningspiek.
-Met dank aan TitanBlue voor het vinden van de bron van de juiste relais, maar aangezien deze alleen in sets van 50 worden verkocht
-Met dank aan RobKar voor het bestellen en verzenden van de relais naar degenen die ze nodig hadden.
Relais modelnummer: ACM33211
>>>Koop ECU-relais van RobKar<<<
Zelfs degenen onder jullie die deze problemen nog nooit hebben gehad, het zou geen slecht idee zijn om een extra relais in de vrachtwagen te hebben.
Zelfs met een nieuwe IPDM-kaart heb ik een paar extra relais in het dashboardkastje.
-Koop een nieuwe IPDM
-Als je liever een nieuwe IPDM koopt in plaats van alleen een relais, is het onderdeelnummer voor de nieuwe verbeterde IPDM 284B6-ZC00A
-Ik heb gelezen dat het verwisselen van de relais niet hielp, maar dat de problemen waren opgelost zodra een nieuwe IPDM was geĂŻnstalleerd.
-Een nieuwe IPDM kost ongeveer $100 of zo, het verwisselen van de IPDM kostte me ongeveer 5 minuten op de oprit met een simpele platte schroevendraaier
